Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32151 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'naturvetenskapliga linjen' (14 st.)
-
Behövs IB-diplom för utbildning i England?
Hej! Går just nu naturvetenskapliga programmet i tvåan och har funderat på att studera vidare på universitet i England. Har kikat på lite olika skolor men förstår inte riktigt vad antagningskraven innebär. Bl.a. står det vilken...
Hej Melinda,vad universiteten utomlands kräver att man har för tidigare utbildningsbakgrund, är upp de de själva. De är nog mer vana vid att sökande som inte har "inhemsk" utbildning... Läs hela svaret -
Mina matteprov är jättesvåra hur ska jag göra?
Hej! Jag har ett problem. Började på Naturvetenskapliga linjen i höstas och det går verkligen så dåligt med matten. Inte ett enda prov har gått bra trots att jag pluggat stenhårt och verkligen förstått matteboken. När jag pluggar i...
Hej Johanna,Du kan börja med att kika på kursens innehåll på www.matteboken.se - se om ni gör svårare uppgifter än det som ingår i Matematik 1 på... Läs hela svaret -
Frågor angående engineering management yrket?
Hej jag går första året på gymnasiet i naturvetenskapsprogrammet och jag har nyss fått läsa om yrket som engineering management och blev intresserad. Det fanns inte så mycket info om det och jag vill veta mer om det som ex hur eka jag plugga till det? Vad gör man som engineering management? Jag...
Hej Alina, omEngineering Management ... vet vi idag följande:Med högskoleingenjörsexamen (alltså, att man utbildar sig till Högskoleingenjör) kan man söka till... Läs hela svaret -
Natur på gymnasiet, kan jag söka en konstutbildning sedan?
Hej jag går natur år 2 just nu och jag funderar över att gå en konstnärlig utbildning efter gymnasiet. Jag går just nu bl.a bild och form 1a1 som individuellt val men skolan jag går på erbjuder inte mer än så. Kan jag läsa design/fri konst/liknande på universitets och högskolenivå sedan?
Hej Annie,till konstutbildningar på högskolor/universitet brukar man kräva Grundläggande behörighet, alltså Examen från ett högskoleföreberdande... Läs hela svaret -
Individuellt val?
Hej, Jag går just nu första året på natur. Vi ska välja för vårt individuella val, men jag har problem. Valet står mellan tyska 4 och 5 eller matte 5 och specialisering (eventuellt en kombination mellan alternativen). Några förslag på hur jag kan göra? Tack på förhand
Hej Lisa,det finns väldigt lite info i din fråga... ex. vet jag inte vilken högskoleutbildning du siktar på... och det är därför svårt att ge svar. Jag tänker så här: Tyska 4 ger... Läs hela svaret -
Hur många val har man att göra på naturvetenskapliga programmet?
Hej! Som jag har förstått det verkar det som att man har 4 val att göra på "natur-natur". Jag gjorde ett av dessa val i ettan, spanska 4. Inför trean tänker jag välja Matte 5. Betyder detta då att jag har 200 poäng kvar att välja för? Kan jag då sammanlagt välja Spanka 4, matte 5, Bild och Form...
Du måste prata med syv på din skola. Det kan ex vara så att ni läser några ”valbara kurser” som skolan valde åt er, och elever har i så fall mindre kurser att välja på egen hand. -
Behörighet från Samhällslinje?
Hej! Jag går i nian och måste gör omvalet snart men jag undrar vad man inte kan bli om man tar samhällslinjen. Jag vet att naturlinjen ger behörighet till allt men om jag har förstått rätt är samhällslinjen andra. Det jag speciellt undrar är om samhällslinjen ger behörighet till teknik i...
Hej Vanessa, det finns ingen gymnasial utbildning som ger behörighet till "allt". :)ex. för att bli Specialistundersköterska - måste man ha examen från just vård- och omsorgsprogrammet i... Läs hela svaret -
Byta skola och program?
Hej! Jag går för tillfället i tvåan på Samhällsprogrammet på en skola i Västerbotten (fast jag kommer från Stockholm). I ettan gick jag i en annan skola i min hemkommun, och gick då natur, men jag trivdes inte och bytte därför till min nuvarande skola. Den största anledningen till att jag...
Hej Vera! Jag tror inte någon rektor tar in en elev frå Sam till natur och det beror på att det kommer att krävas mycket extra lärartid för handledning och den tiden har tyvärr inte lärarna.... Läs hela svaret -
Hoppa av gymnasiet i ett år?
Hej, just nu går jag på natur i ettan. Jag känner verkligen att det var ett misstag att börja på natur, eftersom jag inte hinner med allt och tycker att matten är väldigt svår. Jag vill byta till humanistiska linjen men allt är fullt och det är lite försent att byta nu. Så jag funderar på att gå...
Hej Sofie, du har absolut rätt att söka om till åk1. Om du kommer in eller inte på Humanistiska programmet på någon av de skolorna där du vill gå, är det ju ingen som vet. Fram... Läs hela svaret -
Har jag någon chans att komma in i läkarlinjen?
Hej, jag ska om mindre än en vecka avsluta första året på gymnasiet och har börjat fundera över vad jag ska göra med mina betyg. De är urusla och jag börjar bli orolig över att jag inte kommer att kunna komma in i läkarlinjen. Ni ser, att bli läkare har varit min största dröm sen jag var sju och...
Hej, Ruweyda! Jag förstår att du är orolig och ledsen pga dina betyg. Varför dina betyg har "sjunkit" från grundskolan - under ett år... vet inte vi här... Läs hela svaret -
Vad är ett bra jämförelsetal när jag ska söka vidare från gymnasiet?
Jag går andra terminen på naturlinjen och har än så länge avslutat två kurser. Mitt jämförelse tal är efter det 18.33. Det fick mig att tänka på, vad är "bra" när jag går ut? Hur stor betydelse har jämförelsetalet i vidare utbildningar? Vad krävs för att komma in på de typiska...
Hej Emelia! Du ställer en mycket intressant fråga men som också är mycket svår fråga att ge svar på! :) De "typiska" yrken för Natur- och... Läs hela svaret -
Individuella valen, kul vs framtiden vs tid?
Hej, Jag går 1a året i natur särskild variant musik. Detta innebär att jag inte har några poäng till programfördjupning och fysik 2 ej är inkluderad i programmet; vi har alltså 200p att välja till kurser. I dagsläget har jag valt Psykologi och Matte 5, kommer försöka läsa Engelska 7 och...
Hej på dig! Det gör inget att du skriver många frågor, det är bra att du funderar och tar detta med valbara kurser på största allvar. Vi skall försöka "bena ut" det för dig: 1. "Utökade kurser" är det inte allt... Läs hela svaret -
EK- vs NA gymnasieprogrammet utifrån intressen och yrken?
Jag går nu i nian och skall snart välja gymnasielinje varpå det står mellan ekonomi (följaktligen troligtvis juridik) och natur. Fram tills nyligen har jag varit ganska säker på ekonomi för det är vad som tilltalar mig mest, jag gillar matte, samhällsämnen och är lite nyfiken på att senare i...
Hej Matilda, till alla högskoleutbildningar måste man alltid ha Grundläggande behörighet och det får du på vilket som helst gymnasieprogram /även på de yrkesförberedande då alla elever har rätt att... Läs hela svaret -
Hur kan jag hjälpa min vän som inte får byta linje?
Jag har en vän som går i en linje som han inte alls trivs i, han vill därför byta till min linje men han får inte byta för sina föräldrar då dem anser att han sänker sina chanser till vidare utbildning. Hans föräldrar hotar med att ta hans mobil, inte låta honom gå ut och allmänt förbjuda olika...
Hejsan, oj, det var en svår fråga! Tråkigt att det blivit så här för din kompis! Kanske bör du uppmuntra din kompis att ta kontakt med Syven på skolan som kanske i sin tur kan träffa kompisen och hans föräldrar - så alla får korrekt information om konsekvenserna av ett byte. /Lena, Syv
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga