Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31895 frågor besvarade.
Kan man lägga till naturkunskap 2 om man går ekonomi-ekonomi?
2 Svar
Individuellt val är det 200 poäng som alla elever på samtliga program som väljer. Det är mycket fritt att välja kurser i Individuellt val. De två begränsningar som finns här är: a) om man inte är behörig till att läsa kurser eller b) om skolan inte har möjlighet att erbjuda den kursen. Annars är det vilka som helst gymnasiekurser som man läsa inom Individuellt val.
Programfördjupningar är det inte "vilka som helst kurser" utan det finns begränsningar. På Ekonomiprogrammet är listan på möjliga programfördjupande kurser ganska kort (jämfört med andra program).
Vilka kurser som ingår i Programinriktningen kan du se på ett smidigt sätt - gå in på en skolans presentation på www.gymnasieguiden.se , t.ex. på den här presentationen http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/thoren-business-school-umea och till höger lite längre ner ser du alla program & inriktningar som erbjuds på just den skolan, klicka på VISA BESKRIVNING och du får se vad ingår i just den inriktningen.
Du frågar också om vad man får av Naturkunskap 1 respektive Naturkunskap 2?
Här får du en direkt länk http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/nak?tos=gy&subjectCode=nak&lang=sv där du kan se innehåll i olika kurser i ämnet Naturkunskap och vilka krav som ställs på elever för att få godkända betyg.
Annars så är det så här: Naturkunskap 1b är en kurs som ingår i Ekonomiprogrammets Gymnasiegemensamma ämnen vilket betyder att utan att ha läst den kursen kan man inte ta ut gymnasieexamen från Ekonomiprogrammet. Naturkunskap 2 är inte en obligatorisk kurs på EK men om du behöver den för behörighet till en eftergymnasial utbildning blir den "obligatorisk" för dig. Dock kan du läsa den efter gymnasiet - t.ex. på komvux eller göra prövning i den - och på så sätt bli behörig till just en viss utbildning. Du kan ta ut examen från Ekonomiprogrammet utan att ha läst Naturkunskap 2.
Jag hoppas att jag svarade på alla de frågor som du ställde. Var god återkom i fall jag missade ngt.
bästa hälsningar
Milla SYV
Naturkunskap innehåller delar av Fysik, Kemi och Biologi, det är en kort eller komplimerad version av Fysik, Kemi och Biologi - kan man kanske säga. I Fysik, kemi och biologi går man mer på djupet och på bredden - jämfört med Naturkunskap och det är inte så konstigt för att Naturkunskap 1b är 100 poäng och Naturkusnkap 2 är också 100 poäng men Fysik 1a är 150 poäng och Kemi 1 är en kurs á 100 poäng och detsamma gäller biologi.
Man kan inte under 100 poäng Naturkunskap hinna läsa lika mycket som under 350 poäng /summa Fysik 1a, Kemi 1 och Biologi 1/.
Jag skall se om kan lyckas klistra in här nere innehåll i kurserna naturkunskap 1b och 2 /kopiera från Skolverkets hemsida/.
Mvh Mikael SYV
NATURKUNSKAP 1b
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
Samband mellan individens hälsa, dagliga vanor och livsstilar i samhället, till exempel i fråga om träning, kost, droger, konsumtion och påverkan på miljön. Hur naturvetenskap kan användas som utgångspunkt vid kritisk granskning av budskap och normer i medierna.
Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för mänsklighetens utveckling och för biologisk mångfald. Cellen och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om till exempel genteknik och andra aktuella forskningsområden.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa enkla frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör översiktligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar såväl för individens hälsa som för folkhälsan och miljön samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare föreslår och utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning och redogör utförligt och nyanserat för den. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt.
NATURKUNSKAP 2
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Universums utveckling som förklaring till materians uppkomst och jordens sammansättning.
Materians uppbyggnad, ämnens egenskaper, växelverkan, kretslopp och oförstörbarhet. Samband och skillnader mellan energi och materia.
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer.
Människokroppens organ och organsystem, deras uppbyggnad, funktion, evolutionära utveckling och växelverkan med omgivningen.
Organiska och oorganiska ämnen i vardag och samhälle. Industriella processer, teknikutveckling och miljöperspektiv som rör framställning av moderna material, livsmedel och andra produkter.
Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt och estetiska upplevelser kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att pröva naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritisk pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Naturvetenskapens betydelse för mänsklighetens kultur och världsbild. Upptäckter och framsteg inom till exempel medicin, energi och materialutveckling ur historiska, nutida och framtida perspektiv.
Kunskapskrav i tabellform (öppnas i nytt fönster)
Kunskapskrav
Betyget E
Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge enkla förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven översiktligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med enkla argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven enkla slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger enkla argument för dessa.
Eleven kan översiktligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör översiktligt för den och värderar den med enkla omdömen. Dessutom kan eleven ge enkla exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar översiktligt utifrån något exempel på vilket sätt en naturvetenskaplig teori har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget D
Betyget D innebär att kunskapskraven för E och till övervägande del för C är uppfyllda.
Betyget C
Eleven kan utförligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade argument för dessa.
Eleven kan utförligt beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt för den och värderar den med nyanserade omdömen. Dessutom kan eleven ge exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Betyget B
Betyget B innebär att kunskapskraven för C och till övervägande del för A är uppfyllda.
Betyget A
Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. I diskussionen använder eleven kunskaper om naturvetenskap för att ställa utforskande frågor samt för att ge komplexa förklaringar och argument. Dessutom kan eleven ge några exempel på tänkbara ställningstaganden eller handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen samt hur kroppen påverkas av livsstilen och miljön. I samband med redogörelsen kan eleven utförligt och nyanserat diskutera konsekvenser av olika livsstilar och miljöpåverkan såväl för individens hälsa som för folkhälsan samt underbygger diskussionen med välgrundade och nyanserade argument.
Eleven kan ge några utförliga exempel, från flera olika områden, på hur naturvetenskap kan kopplas till hållbar utveckling. Utifrån exemplen drar eleven välgrundade och nyanserade slutsatser och föreslår några handlingsalternativ samt ger välgrundade och nyanserade argument för dessa.
Eleven kan utförligt och nyanserat beskriva, inom flera olika områden, hur naturvetenskap organiseras och kan användas för kritisk granskning. Vidare utför eleven en enkel naturvetenskaplig undersökning samt redogör utförligt och nyanserat för den, värderar den med nyanserade omdömen och ger förslag på hur den kan förbättras. Dessutom kan eleven ge komplexa exempel på hur teorier kan prövas genom kritisk granskning, samt diskuterar utförligt och nyanserat utifrån några exempel på vilket sätt naturvetenskapliga teorier har haft betydelse för samhällets framväxt och för människans världsbild.
Frågor och svar taggade med 'matematik 3b/3c' (16 st.)
-
Kan man gå innovativ programmering med matte 3b?
Hej! Jag går mitt sista år på ekonomilinjen och är sugen på att läsa innovativ programmering efter studenten. När jag kikar in kraven på LIU så står det att matte 3c krävs, men jag har endast gått 3b. Måste jag då...
Hej,jag rekommenderar att du lägger till matte 4 och försöker få godkänt betyg i den kursen innan studenten. På så sätt, om du får godkänt betyg i matte 4... Läs hela svaret -
Vad menas med ”Engelska 6,matematik 3b eller 3c” som behörighetskrav ?
Hej! Jag ska ansöka till Kandidatprogrammet Personal, arbete och organisation på Stockholms universitet. Som behörighetskrav står det ”Engelska 6, Matematik 3b eller 3c” Jag tolkar det som att det krävs minst 1 av dessa 3 kurser men vill få det...
Hej,du måste ha godkänt betyg i matematik 3b eller i 3c. Engelska och Matematik är olika ämnen som inte är "liknande" eller motsvarande och... Läs hela svaret -
Byta kurser efter startdatum på Komvux?
Hej! Jag studerar på Komvux och tar 400 poäng, vilket motsvarar 20 veckor. Kursen började den 22 augusti. Jag läser matte 3C, men trivs inte med läraren och upplever att kursen är för svår för mig. Läraren har uppmanat mig att skriva av mig...
Hej;du ställer några frågor och jag ska försöka svara på dem.1- Din första fråga är om du kan jskriva av dig från matte 3c och skriva in dig på en annan... Läs hela svaret -
Kan jag söka en utbildning som kräver matte 3c om jag endast har 3b?
Hej, jag undrar om jag kan söka in till en utbildning (byggnadsingenjör) som kräver matte 3c om jag endast har studerat matte 3b? och är det möjligt plugga kemi 2 utan att ha pluggat kemi 1 först?
Hej,om det i behörighetskraven till en högskole-universitetsutbildning står specifikt Matematik 3c, då räcker inte matematik 3b, tyvärr. Vad... Läs hela svaret -
Civilekonom eller kandidat i HR?
Hej! Jag funderar kring att läsa civilekonomprogrammet eller kandidat i human resources. Däremot finns det inte så mycket information kring arbetsmarknaden för jobb inom hr. Jag undrar ifall man måste vara bra på matte för att klara civilekonomprogrammet,...
Hej,civilekonomprogrammet är ett 4-årigt program. Till kandidatexamen läser man i 3 år. Civilekonomutbildningen är alltså ett år längre än kandidatprogrammet. Vad gäller... Läs hela svaret -
Kan jag bli pilot genom teknikprogrammet?
Hej, Jag vill ställa några frågor, och skulle uppskatta det om någon kunde besvara alla. Just nu går jag i 3:e året (sista året) på gymnasiet och har några frågor innan studenten. Kan jag bli pilot genom teknikprogrammet? Dvs...
Hej,vad gäller behörighet i matematik, så är matematik 3b och 3c i princip samma kurs; kursen 3c är mer inriktad på naturvetenskap-teknik och 3b-- på... Läs hela svaret -
Matte 3b och Matte 4?
Hej! Jag här läst på ekonomiprogrammet i gymnasiet och har därför läst Matte 3b. Efter gymnasiet har jag läst Matte 4 på Komvux. Jag håller även på att läsa Kemi 1 och Fysik 1 och 2 då jag har bestämt mig att läsa...
Hej Fatima,du har godkänt betyg i matematik 4, därför är du behörig till de utbildningar som för särskild behörighet kräver matematik 3c (förklaring: du har godkänt betyg i en Högre/"överliggande" kurs). -
Högskolan olika kurser ?
Hej! Jag läser teknisk basår i en högskola. Utbildningen som jag vill läsa efter behöver bara matte 3c Eller 3b. I teknisk basår läser jag nu matte 3c. Efter att jag är klar med matte3 så tänker jag söka till den programmet som jag...
Hej Omar,du måste kontakta antagningsgruppen på det lärosäte där du vill läsa det programmet som för särskild behörighet kräver matematik 3b eller 3c och fråga om just den... Läs hela svaret -
Krävs matematik 3b och 4 för komvuxarbete naturvtenskap och teknik?
Hej! Jag studerar på komvux. Planerar välja komvuxarbete naturvetenskap och teknik men först undrar jag om man måste ha med matte 3b och matte 4.?
Hej Oleh!I naturvetenskapsprogrammets båda inriktningar på gymnasieskolan ingår matematik 1c, 2c och 3c som obligatoriska kurser. i inriktningen Naturvetenskap ingår... Läs hela svaret -
Hur går prövning till efter gymnasiet?
Hej, kommer tyvärr att gå ut gymnasiet med F i matte 3c. Jag undrar hur prövning går till efter gymnasiet? Jag kommer behöva matte3c för min framtida utbildning och undrar därmed hur jag ska gå till väga för att få godkänt i...
Hej Johannes!Vi rekommenderar att läsa hela kursen för bättre chans att få godkänt betyg och helst även högre betyg än endast E. Ofta finns det möjlighet att läsa... Läs hela svaret -
naturvetenskapligt basår?
om jag har läst matte 3b i gymnasiet, behöver jag då läsa samma kurs på ett naturvetenskapligt basår?
Hej Jonathan,om din fråga gäller naturvetenskapliga basår på högskolenivå, alltså på svenska universitet, då kan vissa lärosäten kräva för särskild... Läs hela svaret -
Matematik 3b för bättre kunskaper?
Hej, jag läser det första året på det samhällsvetenskapliga program och jag har tänkt på att läsa vidare till tandhygienist. Jag vet att då behövs det att jag läser naturkunskap 2 för att bli behörig i den utbildning. Eftersom det är snart dags att välja de individuella valen undrar jag om det...
Hej Marwa, ja, det tycker jag att matte 3 är bra att läsa om man vill satsa på yrket Tandhygienist. Det är alltid bra att kunna mer matte, men jag tänker även på meritpoäng. Om... Läs hela svaret -
Vad menas med behörighet Matematik 3B/3C/C?
Hej jag undrar vad som menas med behörighet matematik 3B/3C/C? Behövs det en av dom kurserna, eller alla av dom för att få behörighet? Det programmet jag är intresserad av är Ekonomie kandidatprogrammet på handelshögskolan i Göteborg.
Hej Adrian,Om det står att behörighet inom matematik är 3b/3c/C - betydet det att det är antingen godkänt betyg i Matematik 3b ELLER i 3c ELLER i en gammal kurs Matematik C som inte... Läs hela svaret -
Kan man skippa matte 3b ochta 3c direkt?
Hej, Jag har läst upp till matte b när jag gick på gymnasiet och funderar nu på att plugga vidare men kommer behöva läsa upp matten på komvux. Jag har kollat på utbildningar där behörighet kräver matte 3b/3c och även där det måste vara 3c. Jag har förstått det som att de i princip är samma...
Ja, du kan läsa matte 3c dirket. Matte 3b är mer inriktad på Ekonomi kurs; och matte 3c är typ samma kurs, men mer inritkad på Naturvetenskap.Komvux brukar inte låta folk läsa... Läs hela svaret -
Matte på komvux?
Hejsan! Jag är nu inne på mitt tredje år i handelslinjen och planerar att komplettera på komvux för att söka vidare till högskolan. Den utbildningen jag vill plugga kräver att jag har matte 3b och 3c för att bli behörig. I min utbildning ingick endast matte 1a och matte 2a(individuella val). Jag...
Hej Dreni, Matte 3b och 3c är "nästan samma" kurs: 3b är med inriktad mot Ekonomi och 3c - mer inriktad mot Naturvetenskap. Om det i behörighetskraven står "matematik 3b/3c" betyder att man kan ha godkänt... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga